Zakończył się zasadniczy etap realizacji największego projektu z budżetu obywatelskiego, który polegał na zadaszeniu 90 parkingów rowerowych pod warszawskimi placówkami edukacyjnymi.
Każda wiata rowerowa mieści pod dachem co najmniej 10 stojaków, czyli 20 rowerów. 90 takich konstrukcji stanęło już pod wybranymi przedszkolami, szkołami podstawowymi i liceami na terenie całej Warszawy. Taki zadaszony parking znacznie poprawia komfort korzystania z roweru. Nawet w deszczu czy śniegu można zaparkować lub przygotować się do drogi powrotnej spokojnie i w suchym miejscu. Dach sprawia też, że pozostawione na cały dzień rowery nie niszczą się przy niesprzyjającej pogodzie. Pod wiatą nie zamokną też żadne rzeczy pozostawione w rowerze.
W głosowaniu mieszkańców pomysł zdobył aż 18 561 głosów, czyli wybrało go ponad 20% wszystkich osób głosujących. Jednocześnie jest to największy realizowany do tej pory projekt w całej historii budżetu obywatelskiego w Warszawie. Na etapie weryfikacji, na podstawie doświadczeń z realizacji podobnych mniejszych zamówień, został wstępnie wyceniony na ok. 3,6 mln złotych. Wykonawcy zaproponowali jednak znacznie korzystniejsze ceny. Ostatecznie zadaszenia wyprodukowała i postawiła firma A2HM Trade za ok. 2,4 mln złotych. Zaoszczędzona kwota została w większości wykorzystana na realizację innych inwestycji rowerowych. Dokupiliśmy też kilka dodatkowych wiat dla szkół i zostaną one ustawione w grudniu. W planach jest też zadaszenie parkingów rowerowych przy stacjach metra na Ursynowie.
Wspólna praca,
wspólny sukces
Projekt nie zakładał z góry
konkretnych lokalizacji dla wiat. Wybraliśmy je wspólnie z urzędami dzielnic i
w porozumieniu z zainteresowanymi placówkami, na których terenie miały zostać
ustawione. Dzięki zaangażowaniu poszczególnych dzielnic została też zebrana
dokumentacja niezbędna do późniejszego wdrożenia projektów w terenie.
Już w lutym zachęcaliśmy do
zgłaszania konkretnych propozycji przez mieszkańców, rady rodziców, dyrektorów
szkół oraz organizacje pozarządowe. Łącznie wpłynęło ponad 130 propozycji.
Model wiaty był zestandaryzowany, a cały projekt z budżetu obywatelskiego
należało wykonać w ciągu jednego roku. Dlatego nie wszystkie zaproponowane
wstępnie lokalizacje zostały ostatecznie włączone do programu budowy wiat. Przy
wielu warszawskich szkołach wciąż jest potencjał na budowę zadaszonych
parkingów rowerowych, jednak wymaga to bardziej drobiazgowych i indywidualnych
projektów.
Staraliśmy się jednak, aby wiaty
nie były zgrupowane w jednym rejonie i pojawiły się w całej Warszawie. W
zdecydowanej większości placówek stanęło po jednej wiacie. W kilku
uzasadnionych przypadkach przypadły po dwie lub trzy konstrukcje. Rekordzistką
jest Szkoła Podstawowa nr 150 przy ulicy Thommego na Bemowie, gdzie znalazło
się miejsce aż na cztery wiaty.
Wszystko i jeszcze
więcej
Projekt obywatelski zakładał
tylko zadaszenie istniejących parkingów rowerowych pod szkołami. Po analizie
nadesłanych propozycji lokalizacji podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu jego
zakresu o inne niezbędne elementy.
Po pierwsze, w kilkunastu
miejscach zadaszenia pojawiły się nie tylko pod szkołami podstawowymi. Urzędy
dzielnic zarekomendowały bowiem również lokalizacje m.in. pod przedszkolami i
liceami. Zostały one uwzględnione po uzyskaniu zgody od pomysłodawcy projektu.
W Wawrze jedna wiata stanęła na terenie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii.
Po drugie, tam, gdzie to
konieczne parkingi rowerowe zostały rozbudowane, zreorganizowane lub
zmodernizowane. Specjalnie w celu utworzenia parkingów rowerowych pod wiatami
przekazaliśmy ponad 500 stojaków rowerowych, czyli połowę z puli, jaką
dysponowaliśmy w tym roku dla placówek oświatowych.
Stojaki zostały przekazane
placówkom do samodzielnego montażu. Do wszystkich beneficjentów programu budowy
wiat zwróciliśmy się z prośbą o to, żeby montaż nowych stojaków lub
przesunięcie istniejących nastąpiło jeszcze w tym roku. Wiemy, że proces ten
jest już zaawansowany, ale wciąż jeszcze trwa.
Tegoroczna pula stojaków
rowerowych, choć znaczna, nie pozwoliła jednak na wymianę wszystkich stojaków
starego typu, jeśli takie znalazły się pod wiatami. Dlatego niektóre elementy
dodatkowe wykraczające poza zakres budżetu obywatelskiego zostaną zrealizowane
w przyszłym roku. Chodzi tutaj o zamianę stojaków “na koło” na konstrukcje typu
“odwrócone U” spełniające warszawskie standardy projektowe.
W tle realizacji projektu budowy wiat przez cały rok sukcesywnie inwentaryzowaliśmy parkingi rowerowe pod stołecznymi szkołami. Bazując na wykonanej już pracy będziemy teraz sukcesywnie wymieniać tzw. “wyrwikółka” na stojaki z prawdziwego zdarzenia. W związku z tym zmianie ulegnie metoda przydzielania stojaków. Dotychczas bazowaliśmy głównie na zgłoszeniach napływających od aktywnych szkół i przedszkoli. W ten sposób w ramach programu "Rowerowy Maj" łącznie od 2016 r. w ponad 150 placówkach zamontowano ich blisko 3 tysiące sztuk. Teraz chcielibyśmy przede wszystkim na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji wychodzić z własną inicjatywą tam, gdzie parkingi rowerowe nie spełniają jeszcze właściwych standardów.
Mapa z lokalizacjami wiat
Przybliż i kliknij na wybrany punkt, aby poznać szczegóły.
Wiedza zostaje
Był to zdecydowanie największy
program budowy wiat rowerowych w historii Warszawy. Zdobyta wiedza i
doświadczenie są bardzo cenne. Ten projekt z pewnością rozbudził
zainteresowanie zadaszonymi parkingami rowerowymi wśród mieszkańców, czego
zauważalnym efektem był szereg mniejszych tego typu projektów zgłoszonych i
wybranych do realizacji w kolejnej edycji budżetu obywatelskiego. Sprawna i
szeroko zakrojona realizacja tegorocznego projektu z pewnością jeszcze tylko to
zainteresowanie zwiększy.
Program budowy wiat był
nadzorowany przez zespół Pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej. W trakcie
stawiania wiat od mieszkańców spłynęło wiele cennych uwag, pytań i sugestii
dotyczących różnych aspektów budowy zadaszeń, takich jak m.in. ich późniejsze
obsadzenie zielenią lub wyposażenie przeźroczystych ścian w specjalne
oznaczenia z myślą o przelatujących nisko ptakach. Zdobyta wiedza zostanie
przekazana zarówno do Centrum Komunikacji Społecznej, które nadzoruje budżet
obywatelski, jak i do urzędów dzielnic, w celu jak najlepszej, czyli zgodnej z
oczekiwaniami mieszkańców, realizacji podobnych tego typu zadań w przyszłości.