Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

opublikowano: 2014-05-14 13:36, Mikołaj Pieńkos

Sieć rowerowa w stolicy liczy już ponad 585 km (w tym 432,5 km dróg dla rowerów, 74 km ciągów pieszo-rowerowych, 48,5 km pasów i 30 km ulic z kontraruchem). W budowie lub remoncie jest blisko 100 kilometrów nowej infrastruktury. Nowe odcinki mają przede wszystkim łączyć istniejące trasy w spójną sieć, tak by umożliwić podróżowanie rowerem na dłuższych trasach. Staramy się również stale nadzorować i poprawiać stan istniejącej infrastruktury.

Rowerowa Warszawa

Warszawa z roku na rok jest bardziej przyjazna dla rowerzystów. Promowanie ruchu rowerowego w ruchu miejskim, szczególnie w centrum miasta jest jednym z głównych celów „Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy”. Dlatego stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej, systemu roweru publicznego oraz innych udogodnień dla rowerzystów.

Sieć rowerowa w stolicy liczy już 585 km (w tym 432,5 km dróg dla rowerów, 74 km ciągów pieszo-rowerowych, 48,5 km pasów i 30 km ulic z kontraruchem). W budowie lub remoncie jest blisko 100 kilometrów nowej infrastruktury. Nowe odcinki mają przede wszystkim łączyć istniejące trasy w spójną sieć, tak by umożliwić podróżowanie rowerem na dłuższych trasach. Staramy się również stale nadzorować i poprawiać stan istniejącej infrastruktury.

W wakacje 2017 r. wyznaczone zostały pasy rowerowe na ulicach Tamka i Zajęcza. Połączyły one istniejące ciągi rowerowe po dwóch stronach Wisły tworząc pierwszą pełną trasę przez centrum Warszawy. Otworzyliśmy też kładkę dla pieszych i rowerzystów pod mostem Łazienkowskim. W tym roku oddaliśmy do użytku m.in. trasę w ciągu ulic Powsińska-Wiertnicza, co stanowiło brakujący element 24-kilometrowego ciągu rowerowego północ-południe.

Upowszechnianiu roweru jako środka transportu służy również system rowerów publicznych Veturilo. Ponad 5300 jednośladów jest do dyspozycji warszawiaków i turystów w ponad 370 wypożyczalniach. Rowery miejskie mają być uzupełnieniem komunikacji publicznej i alternatywą dla dojazdów samochodem do centrum. Wypożyczyć można również tandemy, rowery elektryczne (w okolicy skarpy warszawskiej) i rowerki dziecięce. Działają także wypożyczalnie rowerów towarowych (umożliwiających transport do 4 dzieci lub 100 kg bagażu).

Warszawa inwestuje także w inne udogodnienia dla rowerzystów. Z każdym rokiem rośnie liczba stojaków rowerowych – obecnie jest ich już ponad 10 000. Udało się zapewnić możliwość bezpiecznego i wygodnego pozostawienia roweru na węzłach przesiadkowych oraz pod większością szkół, urzędów, przychodni i innych ważnych obiektów. W najbardziej uczęszczanych punktach montujemy również samoobsługowe stacje naprawy rowerów.

Jednoślad w stolicy nie jest już tylko pojazdem rekreacyjnym, ale również środkiem transportu. Ruch rowerowy w ciągu dwóch lat wzrósł o ok. 40 procent. Rekord padł 15 sierpnia 2017 - Nadwiślańskim Szlakiem Rowerowym w rejonie Solca przejechało 11 498 osób. Ostatnie lata to skokowy wzrost liczby rowerzystów. Między 2015 a 2016 r. liczba rowerzystów wzrosła o 19 proc, natomiast między 2016 a 2017 r. – aż o 22 proc. W 2015 roku Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się 3,8 proc. podróży niepieszych, w 2017 r. udział ten można oszacować na 5,5 proc. To oznacza, że każdego dnia po ulicach Warszawy porusza się ponad 75 tys. rowerzystów. 

We wrześniu 2018 roku świętowaliśmy przekroczenie granicy miliona przejazdów w ciągu jednego roku na pojedynczej trasie. Jest to pierwszy taki przypadek w historii prowadzenie pomiarów w Polsce. Rekordowy wynik padł na ulicy Świętokrzyskiej, która kilka lat temu w wyniku przebudowy zyskała komfortową drogę dla rowerów. Przykłady takie jak ten pokazują, że dotychczasowe inwestycje w rozwój ruchu rowerowego przynoszą wymierne efekty.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że system rowerowy w Warszawie nie jest jeszcze idealny. Wszelkie uwagi, wnioski i propozycje możecie kierować na adres rowery@um.warszawa.pl (max. rozmiar wiadomości z załącznikami - 10 mb).

Infrastruktura rowerowa w budowie lub remoncie (razem 78,5 km):

Trasa Odcinek Inwestor Długość
Puławska
Domaniewska - Wałbrzyska ZDM 1,7
Wałbrzyska - Mysikrólika ZDM 4,9
Mysikrólika - POW ZDM 1,2
Żołny - gr. miasta (strona zachodnia) ZDM 3,3
Połczyńska, Wolska, Kasprzaka (etap I) Ordona - Dźwigowa ZDM 3,3
Połczyńska (etap II) Dźwigowa - Gierdziejewskiego ZDM 3
Okopowa Chłodna - rondo "Radosława" ZDM 2,6
"obwodnica" Targówka Ossowskiego - Handlowa - Pratulińska ZDM 3,4
Bulwary Wiślane Centrum Nauki Kopernik - Skwer Kahla Zarząd Zieleni 0,2
Leszno-Górczewska Okopowa-Tyszkiewicza ZMID 0,6
Żołnierska Marsa - granica miasta ZMID 4,1
Marynarska Taśmowa - Rzymowskiego ZMID 1,7
Głębocka-Berensona Magiczna - Kąty Grodziskie ZMID 3,1
al. Polski Walczącej Czerniakowska - Wolicka ZMID 3,7
Łodygowa Radzymińska - granica miasta ZMID 3,5
Sokola Zamoyskiego - Targowa ZMID 0,7
Górczewska stacje Księcia Janusza i Młynów Metro Warszawskie 1,2
Pratulińska stacja Trocka Metro Warszawskie 0,2
Woronicza Etiudy Rewolucyjnej - Żwirki i Wigury UD Mokotów 0,9
Rosoła-Relaksowa Jeżewskiego - Rosnowskiego UD Ursynów 1,9
Karczunkowska wiadukt nad torami kolejowymi PKP 0,2
Południowa Obwodnica Warszawy Gandhi - Szosa Lubelska GDDKiA 32,2
Zgrupowania AK "Kampinos" Galeria Młociny inwestor prywatny 0,9
SUMA 78,5