Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Rowerem i pieszo na Dworzec Centralny

opublikowany: 03 listopada 2015 13:10, Mikołaj Pieńkos

Drogi dla rowerów, nowe chodniki i szpalery drzew – tak zmieni się al. Jana Pawła II. W ramach inwestycji wyznaczone zostaną przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka.

Rowerem i pieszo na Dworzec Centralny

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego, na odcinku od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej. Inwestycja będzie obejmowała kompleksową modernizację ulicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane, tak aby zachować jednolity przekrój całego korytarza. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do 5 pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji 3 pasy. Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki (wyposażone w ścieżki prowadzące i udogodnienia dla niepełnosprawnych), zostaną wybudowane dodatkowe zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew.

Zmiany czekają również rondo Czterdziestolatka. Wloty i wyloty ul. Chałubińskiego i al. Jana Pawła II zostaną dostosowane do natężenia ruchu. Projektant ma wytyczyć naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe wokół całego skrzyżowania (przy czym dopuszczamy ich wyznaczanie etapami). Ułatwią one m.in. dojście do przystanków tramwajowych. Nadal jednak będzie można korzystać z przejść podziemnych, prowadzących na Dworzec Centralny. Ich remont będzie realizowany jako osobna inwestycja. Nowe naziemne przejścia (wraz z przejazdami dla rowerów) powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej oraz (wariantowo) na północnym końcu przystanków tramwajowych. Na samych przystankach pojawi się mała architektura wysokiej jakości i donice dla roślin pnących się po filarach estakad.

Zmiany znacząco podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, będącej jedną z ważniejszych alei w centrum miasta. Jednocześnie nie powinny wpłynąć na ruch drogowy – ujednolicona szerokość jezdni utrzyma dotychczasową przepustowość ulicy.

Dokumentacja projektowa ma zostać opracowana w ciągu 8 miesięcy. Wykonawca zostanie wybrany w przetargu. Oprócz ceny, dodatkowo punktowana będzie deklaracja przygotowania wizualizacji planowanych rozwiązań.  W ramach przygotowania projektu, odbędzie się publiczne spotkanie informacyjne, na którym będzie można zgłaszać uwagi, dotyczące proponowanych rozwiązań projektowych. Rozpoczęcie budowy jest planowane po zakończeniu prac projektowych, prawdopodobnie jesienią przyszłego roku.