Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Na tropie rowerowych usterek

opublikowany: 04 stycznia 2016 15:56, Mikołaj Pieńkos

15 dzielnic, ponad 700 przejechanych kilometrów i prawie 500 usterek do poprawy – to wynik rozpoczętej w połowie roku „akcji krawężnik”, mającej na celu poprawę jakości infrastruktury rowerowej.

Na tropie rowerowych usterek

„Akcja krawężnik” to wspólny przejazd rowerami po istniejących trasach rowerowych w poszukiwaniu usterek i niedociągnięć. W przejazdach udział brali przedstawiciele urzędów: Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, urzędu dzielnicy (koordynatorzy ds. rozwoju ruchu rowerowego oraz pracownicy Wydziału Infrastruktury) oraz ZDM. Razem z nami na tropie zbyt wysokich krawężników jeździli przedstawiciele organizacji pozarządowych (m.in. z Zielonego Mazowsza, Warszawskiej Masy Krytycznej, Stowarzyszenia Żoliborzan) i miejscowi rowerzyści, którzy najlepiej znają stan infrastruktury w swojej okolicy. Na wspólne przejazdy zdecydowali się także burmistrzowie Katarzyna Łęgiewicz (Ochota), Grzegorz Hlebowicz (Żoliborz), Krzysztof Kacprzak (Wesoła), Grzegorz Gadecki (Targówek), Bogdan Olesiński (Mokotów), Michał Wieremiejczyk i Jarosław Karcz (Praga Południe). Dla uczestników, którzy nie mieli swojego jednośladu, przygotowywaliśmy rowery Veturilo.

Pierwszy przejazd w ramach akcji odbył się 7 maja 2015 r. na Ochocie. Do października odwiedziliśmy 15 dzielnic – na wiosnę planujemy objazd pozostałych 3 (Bielany, Rembertów, Śródmieście). Będziemy również sprawdzać, czy zgłoszone usterki zostały prawidłowo naprawione.

Łącznie w ramach „akcji krawężnik” wykryto 495 usterek i uszkodzeń. To przede wszystkim zbyt wysokie krawężniki lub zbyt głębokie rowki ściekowe – łącznie ok. 100 lokalizacji. Do regulacji lub wymiany zakwalifikowaliśmy kilkadziesiąt klap i włazów od studzienek zlokalizowanych na drogach dla rowerów. W kilkuset miejscach konieczne było przycięcie gałęzi drzew i krzewów naruszających skrajnię rowerową. Uwagi dotyczyły tez odnowienia oznakowania lub drobnych napraw nawierzchni. Usterki są konsekwentnie usuwane – większość z nich została naprawiona w ciągu 2 miesięcy.

Wspólne przejazdy to również okazja do stwierdzenia potrzeby wprowadzenia zmian w organizacji ruchu lub przebiegu tras. Kilka odcinków dróg dla rowerów zostało też wytypowanych do likwidacji. Takie zmiany będą realizowane po opracowaniu projektu, w 2016 r.

Niezależnie od akcji, cały czas czekamy na Wasze zgłoszenia usterek: rowery@um.warszawa.pl