Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Zmiany na rondzie Daszyńskiego

opublikowany: 25 sierpnia 2020 11:40, m.gorecki

Trwa kompleksowa przebudowa układu tras pieszych i rowerowych w południowo-zachodnim narożniku ronda Daszyńskiego. Prace w porozumieniu z miastem wykonuje inwestor prywatny, firma Ghelamco, która odpowiada też za budowę pobliskiego kompleksu biurowego Warsaw Hub.

Zmiany na rondzie Daszyńskiego

Droga dla rowerów przebiegająca przez rondo Daszyńskiego stanowi ważne ogniwo najpopularniejszej w Warszawie trasy rowerowej wschód-zachód, która ma duże znaczenie transportowe. Jest to element długiego na ponad 13 kilometrów ciągu biegnącego bezpośrednio od granicy miasta aż na Pragę i poprowadzonego ulicami Połczyńska-Wolska-Kasprzaka-Prosta-Świętokrzyska-Tamka-Sokola. Na rondzie trasa ta krzyżuje się z również ważnym ciągiem Towarowa-Okopowa biegnącym w relacji północ-południe.

 

Na rondzie droga dla rowerów zostanie poszerzona i w najszerszym punkcie będzie mieć ok. 4 metry. Przyda się to do pomieszczenia dużej kolejki rowerzystów oczekujących na zielone światło w godzinach szczytu. Jednocześnie takie rozwiązanie ułatwi mijanie się jednośladów jadących w różnych kierunkach. W tym narożniku krzyżują się bowiem dwukierunkowe trasy rowerowe prowadzące aż w cztery różne strony.

 

Dalej na południe inwestor prywatny wybudował już brakujący fragment drogi dla rowerów po zachodniej stronie ulicy Towarowej oraz wyremontował tam chodnik. Nowa droga rowerowa wymaga jeszcze oznakowania. Nastąpi to wraz z zakończeniem całej inwestycji, kiedy ponownie przejezdny rowerem będzie również sam narożnik ronda. Zgodnie z umową koniec wszystkich prac planowany jest na 30 września. 

 

W celu wygospodarowania miejsca zarówno pod chodnik jak i pod drogę dla rowerów przebudowany został przystanek autobusowy “Rondo Daszyńskiego 03”. Na przystanku, gdzie na co dzień zatrzymuje się tylko jedna linia nocna, zlikwidowana została zbędna zatoka autobusowa. Dodatkowe chodniki powstały również dalej w głąb parku biurowego, czyli już na terenie prywatnym. Na tyłach biurowca został zaś zbudowany ogólnodostępny pieszy pasaż. Dookoła budynku zostało też ustawione kilkadziesiąt nowych stojaków rowerowych.

 

Co ciekawe biurowiec Warsaw Hub ma również bezpośrednie podziemne połączenie ze stacją drugiej linii metra. Powinno to wymiernie pomóc w ograniczeniu potencjalnych konfliktów pieszo-rowerowych. Osoby wychodzące z metra i udające się do biurowca nie muszą wcześniej wychodzić na powierzchnię i przekraczać ruchliwej drogi dla rowerów.

 

Rejon ronda Daszyńskiego rozwija się bardzo intensywnie. Inwestorzy prywatni zajmują obecnie również dwa narożniki po wschodniej stronie skrzyżowania. Po zakończeniu prac związanych z budową biurowców Warsaw Unit oraz Generation Park również ten teren zostanie przebudowany. Obecnie procedowane są umowy z firmami Ghelamco i Skanska, które określą dokładny zakres prac oraz termin ich wykonania.