Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Ruszyły prace przy budowie drogi dla rowerów na ul. Kasprzaka.

opublikowany: 10 listopada 2017 10:30, m.gorecki

To pierwszy etap 5-kilometrowej trasy aż do granicy Warszawy. Ogłosiliśmy też już przetarg na budowę drugiego etapu tej inwestycji – na ul. Połczyńskiej. Dzięki temu powstanie spójny korytarz rowerowy przez niemal całe miasto. Przy okazji zyskają również piesi.

Ruszyły prace przy budowie drogi dla rowerów na ul. Kasprzaka.

W ramach trwających prac po południowej stronie w ciągu ulic Kasprzaka-Wolska-Połczyńska powstanie 2,5-kilometrowy odcinek drogi rowerowej. Roboty rozpoczęły się przy skrzyżowaniu z ulicą Ordona, gdzie dziś kończy się korytarz rowerowy łączący Wolę ze Śródmieściem. Nowa trasa połączy się z pasami rowerowymi na tej ulicy oraz zostanie dowiązana do istniejącej trasy rowerowej wzdłuż ulicy Kasprzaka. Pierwszy etap robót zakończy się na skrzyżowaniu z ulicami Dźwigową oraz Powstańców Śląskich. Tam również nowo powstająca trasa połączona zostanie z już istniejącą infrastrukturą, czyli pasami rowerowymi na Dźwigowej oraz drogą rowerową na Powstańców Śląskich.
 
Budowa, która właśnie się rozpoczęła, potrwa do czerwca 2018 r.
 
Drugi etap w przygotowaniu
 
Równocześnie będzie powstawał kolejny odcinek tej trasy. Drugi etap obejmuje drogę dla rowerów po południowej stronie ul. Połczyńskiej na zachód od Dźwigowej aż do granicy miasta. Inwestycja połączy się z budowaną obecnie na zlecenie Urząd Dzielnicy Bemowo drogą rowerową po północnej stronie Połczyńskiej od ul. Powstańców Śląskich do ul. Szeligowskiej. Dopiero po ukończeniu wszystkich prac ten odcinek, wybrany do realizacji przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego, zyska pełną przejezdność. Budowa zakończy się na wysokości ulicy Gierdziejewskiego, gdzie jest już gotowa infrastruktura rowerowa.
 
Obecnie szukamy wykonawcy tych prac. W trwającym przetargu otrzymaliśmy trzy oferty na kwoty w przedziale 10-15 mln zł. Wszyscy potencjalni wykonawcy zadeklarowali 60 miesięcy gwarancji na wykonane roboty. Dokumenty będą teraz analizowane.
 
Po ukończeniu obydwu etapów i połączeniu ich z już istniejącą infrastrukturą rowerzyści będą mieli do dyspozycji spójny korytarz transportowy wschód-zachód o długości ok. 12 kilometrów. Trasa przebiegać będzie z Bemowa na Pragę przez Wolę i Śródmieście.
 
Kompleksowe zmiany
 
W zależności od warunków terenowych trasa będzie przebiegać w formie odseparowanej drogi dla rowerów lub wspólnego ciągu pieszo-rowerowego. Na niektórych odcinkach ruch rowerowy zostanie poprowadzony na zasadach ogólnych po jezdni serwisowej. Tam, gdzie to możliwe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów zostaną wyniesione, czyli poprowadzone po grzbiecie progu zwalniającego. W ramach prac przebudowane zostanie skrzyżowanie Połczyńskiej z ulicami Tkaczy i Rotundy. Wyznaczone zostaną przejazdy rowerowe przez wszystkie ramiona skrzyżowania oraz powstanie brakujące przejście dla pieszych po jego zachodniej stronie. Na skrzyżowaniach z sygnalizacją zostaną zamontowane specjalne podpórki dla rowerzystów ułatwiające oczekiwanie na zielone światło. Łącznie w ramach obydwu etapów inwestycji wzdłuż ulic posadzonych zostanie ponad 400 nowych drzew oraz dziesiątki tysięcy krzewów. Remont przejdą chodniki, które zostaną wykonane z estetycznych betonowych płyt 50 × 50 cm.
 
Nowe drogi rowerowe powstają przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Łącznie w ramach ZIT WOF powstanie ponad 73 kilometry infrastruktury dla rowerzystów.
 
Zachęcamy do zapoznania się z projektami.