Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Rondo na Karmelickiej, pasy rowerowe na Anielewicza

opublikowany: 10 czerwca 2020 16:06, m.gorecki

Ogłosiliśmy przetarg na wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na ul. Anielewicza na odcinku od ul. Okopowej do ul. Karmelickiej. Ważnym elementem projektu jest nowe rondo, które powstanie u zbiegu z ostatnią z ulic.

Rondo na Karmelickiej, pasy rowerowe na Anielewicza

Bezpieczeństwo na okrągło

Obecnie tarcza skrzyżowania jednopasmowych ulic Anielewicza i Karmelickiej jest bardzo rozległa, ma ponad 22 metry średnicy. Same wyloty ulicy Karmelickiej rozszerzają się na łuku do ponad 13 metrów. Szerokie promienie łuków zachęcają do szybkiej jazdy, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Ruch w rejonie pobliskiej Szkoły Podstawowej nr 210 jest już uspokojony za pomocą progów zwalniających oraz ograniczenia do 30 km/h. Teraz czas na poprawę bezpieczeństwa na samym skrzyżowaniu.

Skrzyżowanie zostanie zamienione na rondo a pasy ruchu zwężone, przy zachowaniu dotychczasowego jednopasmowego przekroju obydwu ulic. Infrastruktura wymusi wolniejszą i ostrożniejszą jazdę. Kierowcy będą mieli też zapewnioną lepszą widoczność, a piesi będą lepiej chronieni — promienie łuków zostaną zmniejszone poprzez częściową zabudowę narożników.

Na obwodzie ronda zostanie wybudowana jednokierunkowa droga dla rowerów. Sposób jej prowadzenia przywodzić może na myśl rozwiązania znane m.in. z Holandii. Wydzielona trasa na rondzie połączy się z jezdnią dzięki pasom rowerowym, których wyznaczenie jest planowane na jezdni ul. Anielewicza.

Rowerem po jezdni

Obustronne jednokierunkowe pasy ruchu dla rowerów pojawią się na odcinku Okopowa-Karmelicka. Obecnie rowerzyści i tak powinni poruszać się tu po jezdni razem z samochodami i autobusami. Wydzielone pasy sprawią, że pokonanie tej trasy będzie bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Szerokość jezdni ul. Anielewicza pozwala na wyznaczenie pasów rowerowych przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego układu i zbliżonej liczby miejsc parkingowych. Jezdnia pozostanie jednopasmowa z dodatkowymi pasami do skrętu wyznaczonymi w rejonie skrzyżowań.

Nowa infrastruktura rowerowa będzie powiązana ze wszystkimi istniejącymi drogami dla rowerów, które znajdują się na jej trasie, czyli z trasami wzdłuż Okopowej, Esperanto, al. Jana Pawła II oraz na skwerze Brandta.

Prace w tym roku

Wybrany wykonawca będzie miał czas na przeprowadzenie prac do końca listopada tego roku. Na oferty czekamy do 17 czerwca.