Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Planujemy przebudowę ul. Grójeckiej

opublikowany: 28 listopada 2018 10:48, m.gorecki

Duże zmiany czekają ulicę Grójecką w najbliższych latach. Dzięki planowanej przebudowie ma się ona stać bezpieczniejsza i bardziej przyjazna dla mieszkańców.

Planujemy przebudowę ul. Grójeckiej

Ul. Grójecka przez lata pełniła rolę wylotówki z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. Stopniowa przebudowa układu drogowego stolicy, w tym budowa obwodnicy ekspresowej i nowych dróg ekspresowych, a także rozbudowa ciągu Al. Jerozolimskich, sprawiła że ruch tranzytowy przeniósł się na nowe drogi. W ciągu ostatnich 5 lat natężenie ruchu samochodowego na odcinku od pl. Zawiszy do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. spadło niemal o połowę. Z ulicy przelotowej Grójecka stała się ulicą lokalną, pozostając przy tym główną osią Starej Ochoty. Dzięki planowanej przebudowie wzrośnie bezpieczeństwo jej użytkowników, a ulica stanie się bardziej przyjazna dla wszystkich użytkowników. Zmiany mają podnieść jakość przestrzeni publicznej i przyspieszyć przemianę Grójeckiej w główną aleję Ochoty.

Podział przestrzeni na nowo

Planowana przebudowa będzie obejmowała zmianę podziału przestrzeni ulicy na odcinku od pl. Zawiszy do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., po stronie północno-zachodniej (w kierunku od centrum). Chodniki zostaną wyremontowane i poszerzone, z uwzględnieniem udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu zinwentaryzowane zostaną lokale usługowe wzdłuż ulicy, aby określić potencjał rozwoju usług i wskazać miejsca, gdzie należy przewidzieć przestrzeń na ogródki gastronomiczne.

Mniejszy ruch – czas na zmiany

Przekrój jezdni zostanie zracjonalizowany – ze względu na znacznie mniejsze natężenie ruchu nie ma potrzeby utrzymywania aż trzech pasów ruchu w kierunku od centrum. Po przebudowie jezdnia będzie miała dwa pasy, co w zupełności wystarczy, aby obsłużyć istniejący ruch. Dzięki odzyskaniu części przestrzeni, uda się wyznaczyć miejsca postojowe oraz poszerzyć przystanki tramwajowe do min. 3,5 metra. Planowana jest też przebudowa sygnalizacji świetlnych przy ul. Dalekiej i Niemcewicza, z uwzględnieniem priorytetu dla tramwajów w całym zakresie opracowania. Wymienione zostanie również oświetlenie uliczne.

Korytarz rowerowy

Na całym odcinku ma powstać droga dla rowerów, oddzielona od jezdni i chodnika. Połączy się ona z już istniejącymi trasami na dalszym odcinku Grójeckiej, ul. Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz w Al. Jerozolimskich. W ten sposób powstanie spójny kilkukilometrowy korytarz, dzięki któremu mieszkańcy Ochoty i Włoch będą mogli dotrzeć rowerem do centrum.

W przetargu na projekt przebudowy oferty złożyły cztery firmy. Teraz będą one analizowane. Po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy, wybrany projektant będzie miał ok. 11 miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Wstępny projekt zmian będzie podlegał konsultacjom społecznym. Po rozpatrzeniu uwag i opracowaniu kompletnej dokumentacji, planujemy przetarg na wykonawcę przebudowy. Zakładamy, że realizacja inwestycji nastąpi w 2020 r.

Inwestycja jedna z wielu

Przebudowa ulicy będzie dopełnieniem innych planowanych inwestycji – przebudowy pl. Narutowicza przygotowywanej przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, przebudowy skrzyżowania z ul. Wawelską oraz sygnalizacji na wysokości ul. Częstochowskiej planowanej przez ZDM oraz przebudowy skrzyżowania z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., za którą będą odpowiadać Tramwaje Warszawskie.