Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Montujemy wiaty rowerowe przy szkołach

opublikowany: 17 sierpnia 2020 14:41, m.gorecki

Rozpoczęliśmy prace przy realizacji największego w historii rowerowego projektu w ramach warszawskiego budżetu obywatelskiego. Na szkolnych parkingach rowerowych pojawiły się już pierwsze zadaszenia.

Montujemy wiaty rowerowe przy szkołach

Duży projekt 

  

"Wiaty rowerowe przy szkołach" to projekt z budżetu obywatelskiego wybrany do realizacji w tym roku. Zadaszony parking znacznie poprawia komfort korzystania z roweru. Nawet w deszczu czy śniegu można zaparkować lub przygotować się do drogi powrotnej spokojnie i w suchym miejscu. Dach sprawia też, że pozostawione na cały dzień rowery nie niszczą się przy niesprzyjającej pogodzie. Pod wiatą nie zamokną też żadne rzeczy zostawione w rowerze. 

  

W głosowaniu mieszkańców pomysł zdobył aż 18 561 głosów, czyli wybrało go ponad 20% wszystkich osób głosujących. Jednocześnie jest to największy wybrany przez mieszkańców do realizacji projekt w całej historii budżetu obywatelskiego w Warszawie. Na etapie weryfikacji, na podstawie doświadczeń z realizacji podobnych mniejszych zamówień, został wstępnie wyceniony na ok. 3,6 mln złotych. Wykonawcy zaproponowali jednak znacznie korzystniejsze ceny. Ostatecznie zadaszenia produkuje i stawia firma A2HM Trade za ok. 2,4 mln złotych. Zaoszczędzona kwota zostanie wykorzystana na realizację innych inwestycji. 

  

Dobre tempo 

  

Przy warszawskich placówkach edukacyjnych jeszcze w tym roku ma się pojawić 90 zadaszonych parkingów dla rowerów. Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tego celu. Dotychczas zleciliśmy już wykonawcy montaż 60 wiat. Pierwsze z nich pojawiły się na przełomie czerwca i lipca. Toczy się jeszcze procedura wyboru lokalizacji dla 30 wiat na terenie całej Warszawy — w tej kwestii trwają ustalenia pomiędzy Zarządem Dróg Miejskich, urzędami dzielnic oraz zainteresowanymi placówkami. Stan zaawansowania pozwala jednak z optymizmem patrzeć na zrealizowanie projektu w całości w terminie, czyli nie później niż do tego końca roku. Zakończyliśmy już montaż wszystkich wiat m.in. na Bemowie (9 placówek), Ursynowie (9 placówek) oraz Wilanowie (8 placówek). [Aktualizacja] Zakończył się montaż 60 wiat. Zlecony został montaż kolejnych  11 na Targówku i Ursusie oraz w Wesołej. 

  

Wiaty i nie tylko 

  

Warto zauważyć, że pierwotnie projekt obywatelski zakładał tylko zadaszenie istniejących parkingów rowerowych pod szkołami. Po analizie nadesłanych propozycji lokalizacji podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu jego zakresu o inne niezbędne elementy. Po pierwsze, w kilku miejscach zadaszenia pojawią się również pod przedszkolami. Ponadto, tam, gdzie to konieczne parkingi rowerowe zostaną docelowo rozbudowane, zreorganizowane lub też zmodernizowane. 

  

W tym celu przekazujemy do szkół i przedszkoli stojaki rowerowe z corocznej puli przypisanej do programu “Rowerowy Maj”. Stojaki są wydawane do samodzielnego montażu przez placówki, tak jak od lat z powodzeniem funkcjonuje to właśnie w ramach “Rowerowego Maja”. Łącznie od 2016 r. w ponad 150 placówkach zamontowano ich blisko 3 tysiące sztuk. W tym roku do dyspozycji mamy ponad tysiąc sztuk i część trafi tam, gdzie stawiane są wiaty. Do wszystkich beneficjentów programu budowy wiat będziemy się zwracać z prośbą o to, żeby montaż nowych stojaków lub przesunięcie istniejących nastąpiło jeszcze w tym roku. W przypadku wyczerpania tegorocznej puli niektóre elementy dodatkowe wykraczające poza zakres budżetu obywatelskiego zostaną zrealizowane w przyszłym roku. Chodzi tutaj np. o wymianę istniejących stojaków “na koło” na konstrukcje typu “odwrócone U” spełniające warszawskie standardy projektowe. 

  

Rozdzielenie stawiania wiat od stawiania stojaków wynika z charakterystyki pomysłu, który został wybrany w głosowaniu mieszkańców. Nie zostały w nim wskazane konkretne lokalizacje, co z jednej strony pozwala na większą swobodę przy realizacji, ale z drugiej wymusza standaryzację konstrukcji wiat i nie pozwala na wcześniejsze drobiazgowe prace projektowe dla konkretnych lokalizacji. Pamiętajmy, że zgodnie z zasadami budżetu obywatelskiego, projekt powinien być możliwy do wykonania w ciągu jednego roku.

 

Mapa zawierająca wszystkie wiaty ustawione w ramach realizacji projektu