Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Jaka Górczewska po metrze?

opublikowany: 07 listopada 2019 12:20, m.gorecki

Ruszają prace związane z przebudową ul. Górczewskiej. Roboty wykonywane są w koordynacji z budową II linii metra. Na odcinku od ul. Syreny do Młynarskiej pojawią się m.in. nowe chodniki, drogi dla rowerów, miejsca parkingowe czy zieleń. Chcemy w trzecim kwartale przyszłego roku zakończyć roboty i oddać do użytku mieszkańcom wygodną i bezpieczną ulicę.

Jaka Górczewska po metrze?

Warszawa to żywy organizm, który ciągle się zmienia. Wprowadzenie rozwiązań, które podniosą bezpieczeństwo i wygodę na stałe, jest skomplikowanym zadaniem, wymagającym dobrych i przemyślanych rozwiązań oraz konsekwencji w działaniach. Powstające trzy stacje wolskiego metra zmienią rzeczywistość komunikacyjną tej okolicy. Dlatego konsekwentnie dążymy do wprowadzenia rozwiązań w infrastrukturze drogowej, aby te przede wszystkim uspakajały ruch w mieście i były bezpieczne dla najmniej chronionych uczestników ruchu. Pomimo oporów części mieszkańców, co do wprowadzania zmian w organizacji ruchu, systemowo zmieniamy miasto, proponując rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Po otwarciu kolejnych stacji II linii metra, z ulicy zniknie buspas, a w jego miejsce po obu stronach pojawią się postulowane przez mieszkańców miejsca parkingowe o nawierzchni z kostki granitowej. Tym samym geometria ul. Górczewskiej będzie dostosowana do przekroju ul. Leszno, która jest naturalnym przedłużeniem ul. Górczewskiej w kierunku centrum.

Przebudowywany przez nas odcinek od ul. Syreny do Młynarskiej zyska prawdziwie śródmiejski charakter. Pojawi się nowe, energooszczędne oświetlenie i zieleń oraz estetyczne, granitowe krawężniki. Po północnej stronie wybudujemy szeroką i bezpieczną drogę dla rowerów, zupełnie nowe będą też antysmogowe chodniki, które wyposażymy w udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły korzystać ze specjalnych ramp najazdowych przy miejscach parkingowych oraz pochylni prowadzących do przystanków komunikacji miejskiej.

Istotne z punktu widzenia uspokojenia ruchu i bezpieczeństwa jest również wytyczenie dodatkowego przejścia i przejazdu rowerowego z sygnalizacją przy ul. Tyszkiewicza oraz przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniu z ul. Płocką. Nowa sygnalizacja będzie wyposażona w automatyczną detekcję oraz zostanie zsynchronizowana z pozostałymi skrzyżowaniami, co spowoduje upłynnienie ruchu.

W pierwszej kolejności rozpoczniemy prace na odcinku od Syreny do Płockiej. Chcemy, aby ten odcinek był gotowy jeszcze w tym roku. W kolejnych etapach już w przyszłym roku realizowane będą: skrzyżowanie Płocka – Górczewska, północna jezdnia ul. Górczewskiej, a następnie jezdnia południowa. Roboty drogowe za wyjątkiem skrzyżowania z ul. Płocką poprzedzone będą przebudową odwodnienia z robotami prowadzonymi nawet poniżej 6 m pod poziomem ziemi. Wymagać to będzie częściowych zamknięć i wyłączeń z ruchu. W przyszłym roku planujemy również wymianę nawierzchni na samym rondzie Józefa Szczepańskiego i w jego rejonie. Będą to jednak prace prowadzone weekendowo, bądź częściowo pod ruchem.

Przebudowa ul. Górczewskiej to kolejny projekt przekształceń układu drogowego w rejonie budowy metra. Wszyscy dzisiaj możemy się cieszyć urokami ul. Świętokrzyskiej, skończyła się przebudowa obwodnicy Targówka, dzisiaj w nocy ruszyła także przebudowa skrzyżowania al. Solidarności z ul. Szwedzką i Wileńską. Trwają również prace projektowe na ul. Kondratowicza. Wszystkie te zmiany, choć nie zawsze przez wszystkich odbierane pozytywnie mają na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawę estetyki przestrzeni publicznej oraz wpływają na poprawę klimatu i ograniczenie emisji smogu z komunikacji indywidualnej.

W tym roku wiele ważnych pod kątem bezpieczeństwa inwestycji zostało już zakończonych. Na skrzyżowaniu ul. Raszyńskiej i Koszykowej czy Stryjeńskich i Przy Bażantarni pojawiła się nowa sygnalizacja świetlna. W trakcie przebudowy są skrzyżowania ul. Batorego i Niepodległości czy Przyczółkowej i Drewny, a w naszych planach jest jeszcze m.in. osygnalizowanie przejść dla pieszych w al. KEN.

Nie zapominamy również o kampaniach społecznych, mających na celu zwiększenie świadomości społecznej wśród mieszkańców, a w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa na warszawskich ulicach.

Tradycyjnie kontynuujemy audyt przejść dla pieszych, tylko w tym roku doświetliliśmy blisko 400 przejść dla pieszych, budujemy azyle, a na kilkunastu ulicach wprowadziliśmy elementy uspokojenia ruchu. To właśnie te systemowe działania pozwalają nam ograniczyć kolejny rok z rzędu liczbę ofiar śmiertelnych na warszawskich ulicach, choć 32 osoby zabite na warszawskich ulicach to liczba rekordowo niska, a odsetek osób zabitych jest trzykrotnie niższy od średniej krajowej, dwukrotnie niższy od średniej europejskiej, to przed nami wciąż wiele wyzwań, miejsc do przebudowy, ale też rozmów, debat, dyskusji w celu zmian świadomości mieszkańców oraz zmian legislacyjnych wprowadzających nowe możliwości i narzędzia w walce z piratami drogowymi.

Pliki do pobrania

  1. 1.
    Projekt stałej organizacji ruchu
    (plik: SOR Gorczewska_.pdf, rozmiar pliku: 3513.04 KB)
    Pobierz