Rowerowa Warszawa

Rowerowa Warszawa

Czas na nowe centrum Warszawy. Aleja Jana Pawła II gotowa

opublikowany: 04 grudnia 2020 12:03, m.gorecki

Centralna dzielnica Warszawy odzyskuje blask. Zakończyła się przebudowa głównego odcinka al. Jana Pawła II i odnowa ronda Czterdziestolatka. W jego rejonie powstały naziemne przejścia dla pieszych. W przyszłym roku w centrum miasta zajdą kolejne zmiany.

Czas na nowe centrum Warszawy. Aleja Jana Pawła II gotowa

- Zgodnie z zapowiedziami zmieniamy wygląd i funkcjonalność centrum miasta. Na naszych oczach zmienił się ważny fragment al. Jana Pawła II między rondem ONZ i rondem Czterdziestolatka. Tak jak zapowiadaliśmy, mamy naziemne przejścia dla pieszych i nowe drogi rowerowe. Teraz to miejsce jest dostępne dla wszystkich, czyli pieszych, rowerzystów i kierowców - powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

- Przebudowa al. Jana Pawła II była pierwszym krokiem do Nowego Centrum Warszawy. Drugi, czyli przebudowa pl. Pięciu Rogów niebawem zostanie postawiony. Trzeci i czwarty, czyli droga rowerowa wzdłuż Marszałkowskiej oraz przejścia dla pieszych przez rondo Dmowskiego, postawimy w 2021 r. Centrum Warszawy zmienia się na naszych oczach. Będzie zielone i dostępne dla wszystkich mieszkańców Warszawy – dodał prezydent.

Aleja Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka

Trasa między dwoma rondami w samym centrum Warszawy, do tej pory mająca miejscami nawet po 4-5 pasów w każdą stronę, została ujednolicona do trzech pasów w każdym kierunku, łącznie z wiaduktem prowadzącym nad rondem. Dla przepustowości nie ma to znaczenia, bo o niej decydują ronda. Dla miejskiej przestrzeni ma to znaczenie rewolucyjne - dzięki temu zyskaliśmy miejsce na szerokie chodniki wyłożone efektownym lastryko, drogi rowerowe o szerokości 3 metrów, zieleń, w tym drzewa i małą architekturę.

- Kluczowe jest zlikwidowanie kilku barier wokół ronda Czterdziestolatka. Barier liczących kilkadziesiąt lat. Al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskie można już przekroczyć w poziomie terenu dzięki wytyczeniu przejść dla pieszych po północnej i po zachodniej stronie ronda. Dzięki temu to miejsce stało się dostępne dla tysięcy warszawiaków starszych, z dziećmi i na wózku, dla których do tej pory było trudno- albo w ogóle niedostępne - dodał prezydent Rafał Trzaskowski.

Przejście po stronie północnej pozwala w kilka sekund dostać się na przystanki tramwajowe lub na Dworzec Centralny. Do tej pory broniło tego kilkadziesiąt stromych schodów na kilku poziomach przejścia podziemnego.

Przejściu po stronie zachodniej towarzyszy przejazd rowerowy, a prowadząca dalej droga rowerowa łączy się z przystosowaną do ruchu rowerowego ul. Nowogrodzką. Możliwości przejazdu rowerem przez Al. Jerozolimskie w centrum Warszawy dotychczas po prostu nie było, a to najważniejsza zmiana, która pozwoli przeprowadzić trasę rowerową wzdłuż Jana Pawła II i projektowanej drogi rowerowej w al. Niepodległości.

Dwie części ul. Nowogrodzkiej, po której rowerzyści mogą się poruszać po jezdni w obu kierunkach, zostały połączone przejściem dla pieszych i szerokim na 9 metrów przejazdem rowerowym.


Więcej zieleni

Oczy cieszy zieleń, której przy okazji przebudowy posadziliśmy bardzo dużo – 35 lip holenderskich, 2 dęby, krzewy, a także szerokie pasy rozchodnika. Po obu stronach alei pojawiły się pasy zieleni. Ważną zmianą jest mała architektura, czyli przede wszystkim ławki, co również jest bardzo przydatne, szczególnie dla starszych warszawiaków.

Na samym rondzie Czterdziestolatka zmieni się cykl sygnalizacji, na czym skorzystają kierowcy. Najbardziej obciążone kierunki to skręt w lewo, który do tej pory odbywał się „na dwa razy”. W nowym programie lewoskręt odbywa się tak jak na zwykłym skrzyżowaniu. Kierowcy czekają na zielone światło przed skrzyżowaniem – gdy się ono zapali, przejadą przez całe rondo bez dodatkowych świateł. To może upłynnić przejazd i ograniczyć blokowanie tarczy ronda.

Warto podkreślić, że cała przebudowa okolic ronda ONZ, al. Jana Pawła II, ronda Czterdziestolatka i części ul. Chałubińskiego odbywała się przy nieprzerwanym ruchu. Nie zamknęliśmy tych ulic, poza kilkoma weekendami, gdy konieczna była wymiana nawierzchni.